بسم الله الرحمن الرحیم

بقیه خطبه شماره 27

جلسه چهارم                                   15/12/90

وَ اُدیِلَ الحَقَّ  = و حق را می گیرد         مِنهُ = از او           

بِتضِیعِ = به جهت ضایع کردن             الجِهاد = جهاد

وَ سیَم = و معامله می شود با او             الخَسفُ = ذلت بار         

وَ مُنِعَ = و ممنوع می شود                   اَلنصفُ = از عدالت و انصاف       

اَلا  = آگاه باشید                              وَ اّنِی = که من

قَد دَعوُتُکم  = شما را دعوت کردم  اِلی قِتال = به جنگ وستیز 


هوُلاءِ القُومِ = با این قوم                     لَیلاً وَ نَهاراً = شب و روز  

وَ سِراًّ = و نهانی                            وَ اِعلاناً = و آشکارا

وَ قُلتُ ـ لَکُم = و گفتم برای شما             اُغزُوهُم = که با ایشان بجنگید

قَبلَ اَن = قبل از اینکه                       یَغزوهُم =  جنگ را به شما بیاورند

فَوَ اللّهِ = به خدا سوگند                       ماغُزِیَ  = مبتلا به جنگ نشدند

قَومٌ = هیچ قومی                             قُطَّ = در میان

عُقدِ دارِهِم = وسط خانه شان                اِلّا ذَلوُّ = مگر اینکه ذلیل شدند

تفسیر :

در حدود 56 آیه در قرآن مجید تکبرو استکبار و مستکبر را به شدیدترین وجهی محکوم نموده تباهی و نابودی قطعی آنان را در دنیا و معذب بودنشان را در سرای ابدیت گوشزد نموده است .

اَلذّین آمَنوُ یُقاتِلوُن فی سَبیلِ اللّهِ وَ الَّذین کَفَرو یُقاتِلُون فی سَبیلِ الطّاغوتِ فَقاتِلُو اَولیاءِ الشَیطان ...              سوره نساء آیه 76

( آنانکه ایمان آورده اند در راه خدا می جنگند و آنانکه کفر ورزیده اند در راه طاغوت نبرد می کنند با یاوران شیطان بجنگید )

ملاحظه می شود که جهاد در راه خدا انگیزه ی جز الله و میشت او درباره بندگانش که سعادت مادی و معنوی و آزادی است ندارد زیرا طاغوتهای تاریخ جز برای خود کار نمی کنند و دیگران را وسیله خود قرار می دهند . آزادگی انسانها برای طاغوتها مانند زهری است کشنده

فرورفتن در زرو و زیورهای فریبا و انبوه ساختن مال و هرگونه مواد مفید و متراکم طلا و نقره ضد سبیل الله است .

اَلذّینَ یکنِزونَ الذَّهَبَ وَ الفِضَّهَ وَ لا یننُقِونَها فی سَبیلِ اللّهِ فَبشّرِ هم                بِعذابِ اَلیمٍ                      سوره توبه آیه 34

( آنانکه طلا و نقره را ذخیره نموده و آنها را در راه خدا مصرف نمی کنند آنانرا به عذابی دردناک تهدید کن )

انفاق فی سبیل الله یعنی صرف کردن و بجریان انداختن ثروت در رفع نیازمندیهای جامعه

هدف از بعثت پیامبران نیز تعلیم دادن همین برنامه های قرآنی بود چنانکه مولوی نیز می گوید :

زین سبب پیغمبر با اجتهاد                   نام خود وان علی مولا نهاد

کیست مولا آنانکه آزادت کند                 بند رقیت ز پایت وا کند

امام حسین (ع) در راه کوفه در منزلگاهی برخاست و پس از حمد خداوند فرمود مگر نمی بینید عمل به حق نمی شود و از باطل اجتناب نمی گردد در چنین وضعی انسان با ایمان در حالیکه خود را بر حق می بیند میل به دیدار خداوندی دارد من قطعاً مرگ را جز سعادت و زندگی باستمکاران را جز ملامت و تیره روزی نمی بینم و نیز فرمود راستی ای روح انسانی چه شگفت انگیز است عظمت تو و چه شگفت انگیز تر است غفلت این مردم از اسرار و عظمت های تو

امام حسین می فرمایند :

ای روح این یکی از شکوفائی های تست که وقتی حقیقت را در می یابد در راه وصول به آن نه تنها از جان میگذرد بلکه از دنیا دست می شوید و آن را به پشیزی نمی خرد .

جان بی جمال جانان میل جهان ندارد               هر کس که این ندارد حقا که آن ندارد